Sunday 30 August 2015

Obskuriøst nr. 14 er udkommet. Køb det for satan!!!

Lad de små børn sjunge fra træets top, de fulde landstrygere sprælle mod himlene og de jomfruelige gimper jomfrue sig, thi Eder skal i sandhed erfare, at det nye nummer af OBSKURIØST just er udkommet!!!

Forleden diskuterede jeg originaltitlen på en peplum-film med VHS-samler Lars Hansen. Ingen af os kunne huske den, men jeg erindrede, at Henrik Larsen havde anmeldt filmen for henved 15 år siden i sin 10-sider lange artikel om peplum-filmgenren i Frank Brahes filmblad ULTIMO MONDO FRANKO.

Jeg fandt bladet frem og ganske rigtigt, dér stod filmen (for de af læserne, der ikke kan leve uden at kende titlen, må det hellere nævnes, at der var tale om Ferdinando Baldis "Massakren i den sorte skov" fra 1965). Naturligvis gjorde den det. Henriks mega-artikel om peplum-genren står stadig som artiklén om genren på dansk.



UMF udkom som sagt for 15 år siden, men selvom Brahe for længst har lukket Mondo Franko, skriver Henrik stadig om sær og usædvanlig popkultur. Beviset behøver man ikke lede længe efter, det er netop udkommet i form af det nye nummer af OBSKURIØST! Læsere af denne blog (alle 11) er naturligvis familiære med Obs, men for den forvirrede besøgende, der er landet her (grangiveligt i sin søgen efter info om BROEN, "Zarens Kurér", eller lukningen af Danskefilm forum. Indlæg, som hver uge forårsager gevaldigt mange hits her på bloggen), er det på sin plads med en introduktion.

Obskuriøst udkommer på 14. eller 15. år efterhånden og lige som det var tilfældet med nr. 1, er bladet stadig dedikeret den popkultur, som de fleste andre blade ikke dækker, ikke kender, endsige gider beskæftige sig med. Det sidste skyldes grangiveligt, at selv blandt de alternative finder man overraskende lidt trang til at gå enegang. Selv i modkulturen følger alt for mange strømmen. Henrik Larsens Obskuriøst er the counterculture to the counterculture.



I øvrigt er det jo tidsspilde overhovedet at tale om andre danske blade. Der ER ikke andre blade!!* Obskuriøst står i dag som det eneste danske film(og anden popkultur)fanzine, som stadig udkommer. Lidt spøjst ikke mindst under betragtning af, at redaktøren i årevis har proklameret bladets lukning. Men Henrik er en elendig bøddel og han har endnu ikke magtet at rent faktisk gøre noget ved eksekveringen af dødsdommen. Og heldigvis for det da.
 
Obskuriøst nr. 14 fortsætter det omfattende indeks over forgangne årtiers film og tv-serier på dansk TV. Den del af indekset, som Politiken ikke fik med i "Film i 70'erne" og "TV i 70'erne"-bøgerne af den simple årsag, at de som titlerne kundgør kun dækker 70'erne. I det nye Obs forsættes med "TV-serier på dansk TV 1980-90" og "Film og serier på dansk TV 1991-96".

Endvidere får vi "Hjertets jukeboks", en personlig rejse gennem redaktørens musikalske opvækst i den satans provins (min betragtning, ikke Henriks. Jeg boede der også!). "Fladmast" af Joachim Larsen om lagring af musik. "De kære kassetter" af Henrik, om hvorfor man med stor fordel kan begynde at opspore heavy metal på kassettebånd (ja, kassettebånd!), og endelig en fin artikel om Anders And på dansk, vel at mærke Anders And, der ikke er lavet af afguden Carl Barks. Og der er mere.

Henrik har senest mistet sin layouter, så han har selv måttet stå for omslaget (det ses) og redaktøren oplyser, at der ledes efter en ny layouter. Jeg synes nu ikke, det gør noget og det er forfriskende anderledes, at Lederen trykkes på forsiden af bladet! Hvor tit har man lige set dét før!? Nej vel.

Obskuriøst er en ener blandt alternative danske tidsskrifter og selvom der ligges milelangt fra horrorblade som hedengangne INFERNO eller ABSURD, så skal det på ingen måde opfattes som et minus. Faktisk lige modsat.

Obs #14 koster sølle 30 kr. og kan bestilles via obsblad@hotmail.com

Check mere info på Henriks blog Obskuriøst Forever.




* Edit: Jeg skrev, at der ikke findes andre danske fanzines længere, men jeg havde totalt svedt ud, at Nils Markvardsen, efter en pause på 9 år, i starten af året udgav et nyt nummer af eXtase (som jeg postede om på facebook, men ikke her på bloggen). 

4 comments:

  1. Tak for de pæne ord. True, jeg kan være lidt af en drama queen, jvf. lukketrusler, men det skyldes iht. til dels de fordømte humørsvingninger, jeg slås med dagligt. Og ja, jeg er for længst holdt op med at forsøge at lefle for et "traditionelt" zine publikum. De få gange, jeg gjorde, fortrød jeg bagefter - og bladet blev ikke bedre af den grund.

    ReplyDelete
  2. Næh, zines skal man sgu ikke lave for at please et bestemt publikum. Når man alligevel ikke får hverken penge eller nogen videre berømmelse for det, så kan man lige så godt dække det område, man brænder for. Det skal nok finde sit publikum, man kan jo for fa'en ikke være den eneste med lige dén interesse. Og hvis det så skulle vise sig, at man alligevel ER den eneste... så er det vel for så vidt også fedt. xD

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Jeg checkede omslaget på din blog. Herligt! Jeg husker ikke, at der tidligere er kommet to numre af et dansk filmzine inden for så kort tid. xD

      Delete