Saturday 23 September 2017

midnite movies: "BATMAN MEETS FRANKENSTEIN" aka VOODOO ISLAND (1957)

Jeg snuppede lige den anden film på Midnite Movies-DVD'en, som jeg omtalte engang i nat (se det foregående indlæg), VOODOO ISLAND fra 1957. Instrueret af Reginald LeBorg og med Boris Karloff i hovedrollen.

LeBorg kender jeg ikke rigtig noget til, men ifølge IMDb lavede han en masse film i 40'erne og 50'erne i forskellige genrer. Af horrorfilm lavede han i 1944 THE MUMMY'S GHOST med Lon Chaney Jr. og John Carradine.

Min spøjse aka-titel i overskriften skyldes, at filmen såmænd var Adam Wests debutfilm. Yes my boys, Adam "Batman" West, som spillede superhelten i den fjollede TV-serie fra 60'erne (han gik bort for nyligt).

I Michael Weldons "Psychotronic Encyclopedia of Film" kalder Weldon VOODOO ISLAND for "one of Karloff's worst movies". Jeg tror, Michael må have haft en dårlig dag den dag, for jeg var fint underholdt af eskapaderne på voodooøen. Nej, det er ikke ZOMBIE FLESH EATERS det her, men en lowbudget (meget lowbudget!) lille film, sikkert filmet på en uges tid. Filmen lever på de sprøde dialogscener, zombiemænd (der ikke er rådne, husk på, det er længe før Romeros år nul-film), en fordrukken helt, mølposer med aske og sammenfoldede dødsannoncer, en farlig voodoo-præst, og en kvinde-kæmper-mod-dræber-fangearme-i-en-sø-scene, der ville gøre selv Ed Wood stolt.

Og nå ja, jeg skal heller ikke glemme en meget overraskende scene, hvor et lille barn bliver dræbt af en dræberplante! Børn plejer ellers ikke at blive dræbt i gamle amerikanske film, men her har man sikker fundet det i orden ... der er nemlig tale om en lille indfødt indianerpige!! Jeg må indrømme, at jeg studsede over scenen. Men ud over det har jeg ikke noget at sætte min finger på. Jeg var underholdt, og Boris Karloff var en fin, fin skuespiller.

MGM's DVD præsenterer filmen med et fint, skarpt billede i fullscreen. Jeg er ikke helt sikker på, hvad der er det korrekte billedformat, men der ser ikke ud til at mangle noget af billedet. IMDb angiver formatet til at være 1.75 :1, men jeg har ingen anelse om, hvad fanden det er; Det nævnte format står i alt fald ikke opført på wikis side om billedformater. Oh well.

DVD'en har engelske, franske og spanske undertekster. Eneste ekstrafeature er filmens trailer.


No comments:

Post a Comment